Udział społeczeństwa w postępowaniu
Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr 1913 / 139 /V/2016 Zarządu Województwa Śląskiego z dnia 20.09.2016 r.
UZASADNIENIE
DO PLANU ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO 2020+,
PRZYJĘTEGO UCHWAŁĄ SEJMIKU WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO NR V/26/2/2016 Z DNIA 29 SIERPNIA 2016 R.
(Dz. Urz. Woj. Śl. z 13.09.2016 r. poz. 4619)
(Art. 42 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2016, 353 z późn. zm.).
- Informacje o udziale społeczeństwa w postępowaniu
- Informacje o uwzględnieniu uwag i wniosków zgłoszonych w związku z udziałem społeczeństwa
1. INFORMACJE O UDZIALE SPOŁECZEŃSTWA W POSTĘPOWANIU
W październiku 2013 r., zgodnie z Uchwałą Nr IV/43/3/2013 Sejmiku Województwa Śląskiego, przystąpiono do opracowania zmiany Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Śląskiego (Plan 2020+) pod kierunkiem prof. dr. hab. inż. arch. Zbigniewa J. Kamińskiego – Konsultanta ds. zmiany Planu 2020+.
Zgodnie z przyjętym trybem i organizacją prac związanych z opracowaniem Planu 2020+ powołane zostały:
- Komitet Sterujący ds. zmiany Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Śląskiego, któremu powierzono nakreślenie głównego kierunku prac nad Planem 2020+;
- Zespół Zadaniowy ds. zmiany Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Śląskiego, któremu powierzono koordynację prac oraz określenie zadań i narzędzi realizacji Planu 2020+;
- Zespół Projektantów ds. zmiany Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Śląskiego, który pod kierunkiem Konsultanta ds. zmiany Planu 2020+ prowadził proces projektowy.
O przystąpieniu do opracowania Planu 2020+ (zgodnie z obowiązkiem ustawowym) pisemnie zawiadomiono właściwe organy i instytucje. Obwieszczenie o przystąpieniu do sporządzenia Planu 2020+ zostało wywieszone na tablicach ogłoszeń urzędów gmin i powiatów województwa śląskiego, gmin i powiatów województw ościennych, w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim oraz zamieszczone zostało w prasie ogólnopolskiej.
W ramach prac nad Planem 2020+ sporządzone zostało Opracowanie Ekofizjograficzne do Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Śląskiego oraz przystąpiono (w ramach procedury strategicznej oceny oddziaływania na środowisko) do opracowania Prognozy oddziaływania na środowisko Planu 2020+, po ustaleniu jej zakresu z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w Katowicach oraz z Śląskim Państwowym Wojewódzkim Inspektorem Sanitarnym w Katowicach.
W pierwszym etapie prac nad Planem 2020+ dokonano analizy dokumentów krajowych i regionalnych, w tym m.in.: Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030, Strategii Rozwoju Województwa Śląskiego „Śląskie 2020+” oraz Strategii dla Rozwoju Polski Południowej w obszarze województwa małopolskiego i śląskiego do roku 2020. Rozpatrzono również wnioski zgłoszone w związku z zawiadomieniem o przystąpieniu do prac projektowych.
Kolejny etap prac stanowiły prace koncepcyjne, w ramach których dokonano aktualizacji uwarunkowań, diagnozy strategicznej oraz przeprowadzono weryfikację wizji rozwoju województwa wraz z celami polityki przestrzennej. Etap ten został zakończony prezentacją koncepcji Planu 2020+ na posiedzeniu Regionalnego Forum Terytorialnego w grudniu 2014 r. Koncepcja Planu 2020+ przedstawiona została również na spotkaniach informacyjno-konsultacyjnych w 4 subregionach województwa.
W ciągu dalszych prac Zespół Projektantów opracował projekt Planu 2020+, określając cele, kierunki i działania polityki przestrzennej oraz wypracowując zasady zagospodarowania obszarów funkcjonalnych. W październiku 2015 r. projekt Planu 2020+ został przedstawiony i pozytywnie zaopiniowany przez Komitet Sterujący oraz Wojewódzką Komisję Urbanistyczno-Architektonicznej. Następnie po jego przyjęciu przez Zarząd Województwa Śląskiego projekt Planu 2020+ wraz z Prognozą oddziaływania na środowisko został poddany procedurze opiniowania i uzgadniania przez właściwe organy i instytucje oraz konsultacjom społecznym.
Konsultacje społeczne projektu Planu 2020+ wraz z Prognozą oddziaływania na środowisko trwały od 9 listopada do 11 grudnia 2015 roku.
Zaproszenie do udziału w konsultacjach społecznych umieszczono:
- na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego,
- na elektronicznej tablicy ogłoszeń Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego,
- na stronie internetowej Województwa Śląskiego w zakładce dotyczącej Planu 2020+,
- na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Śląskiego,
- w prasie - w prasie o zasięgu regionalnym na obszarze województwa śląskiego (Dziennik Zachodni).
W konsultacjach społecznych udział mogli wziąć wszyscy zainteresowani, wnioski do projektu mogły składać osoby fizyczne, organizacje, instytucje, związki, stowarzyszenia itp.
Przez cały okres konsultacji społecznych z projektem Planu 2020+ i Prognozą oddziaływania na środowisko można było zapoznać się na stronie internetowej Województwa Śląskiego, jak również w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, w wydziale merytorycznym, odpowiedzialnym za opracowanie projektu Planu 2020+.
W ramach konsultacji społecznych uwagi i wnioski złożyło 6 organizacji, 3 gminy, 2 podmioty gospodarcze i 7 osób fizycznych:
- Śląski Związek Gmin i Powiatów
- Stowarzyszenie Niezależni BB
- Stowarzyszenie „Kolej Beskidzka” z siedzibą w Świnnej
- Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Wodnych Melioracyjnych
- Rada Kapitanów Żeglugi Śródlądowej
- Komitet Gospodarki Wodnej Krajowej Izby Gospodarczej w Warszawie • Gminy Pszczyna, Kuźnia Raciborska i Tarnowskie Góry
- PGNiG
- Spółka CTE Sp. z o.o. w Istebnej
- 7 osób fizycznych.
Procedura opiniowania i uzgadniania projektu Planu 2020+ trwała od listopada do grudnia 2015 r., przy czym w związku z koniecznością ponownego uzgodnienia z właściwymi RZGW przedłużyła się do czerwca 2016 r. Na 284 organy i instytucje, właściwe do opiniowania i uzgadniania odpowiedziały 122 i ostatecznie uzyskano wszystkie wymagane prawem uzgodnienia i opinie, w tym od Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach oraz od Śląskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Katowicach.
Dodatkowo 4 grudnia 2015 r. odbyła się wymagana ustawowo konferencja dotycząca zaopiniowania przez jednostki samorządu terytorialnego propozycji obszarów funkcjonalnych określonych w Planie 2020+. W konferencji uczestniczyli przedstawiciele 46 gmin, 3 powiatów i 2 instytucji. Jedynie Gliwice, Zabrze i Związek Subregionu Północnego zgłosiły wnioski do dokumentu.
W sierpniu 2016 r. projekt Planu 2020+ został przyjęty przez Zarząd Województwa Śląskiego (Uchwała nr 1664/131/V/2016), następnie uchwalony przez Sejmik Województwa Śląskiego (Uchwała nr V/26/2/2016) i opublikowany w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego z dnia 13 września 2016 r., poz. 4619.
2. INFORMACJE O UWZGLEDNIENIU UWAG I WNIOSKÓW ZGŁOSZONYCH W ZWIĄZKU Z UDZIAŁEM SPOŁECZEŃSTWA
Główne problemy zgłaszane w ramach konsultacji społecznych dotyczyły m.in.:
- delimitacji obszarów funkcjonalnych,
- krajobrazów priorytetowych, w tym zagospodarowania turystycznego masywu Pilsko,
- przeznaczenia zbiornika Racibórz,
- budowy Kanału Dunaj-Odra-Łaba i Kanału Śląskiego,
- zasad zagospodarowania obszarów narażonych na niebezpieczeństwo powodzi,
- wprowadzenia zapisów dotyczących zastosowania paliw alternatywnych
- rewitalizacji linii kolejowej nr 97 Żywiec - Sucha Beskidzka
Na spotkaniu Komitetu Sterującego w dniu 2 marca 2016 r., członkowie Komitetu dokonali ostatecznego rozstrzygnięcia, co do sposobu uwzględnienia najistotniejszych wniosków i uwag oraz zadecydowali o:
- utrzymaniu dotychczasowej delimitacji Aglomeracji Częstochowskiej i jej obszaru funkcjonalnego oraz obszaru funkcjonalnego Aglomeracji Bielskiej, przyjętych za Strategią Śląskie 2020+, co zapewnia ustawowy wymóg zgodności obu dokumentów.
- uwzględnieniu zgłoszonych wniosków i usunięciu zapisów dotyczących krajobrazów priorytetowych; zgodnie z zapisami tzw. „ustawy krajobrazowej” kwestie delimitacji i zasad zagospodarowania krajobrazów priorytetowych rozstrzygnięte zostaną w ramach audytu krajobrazowego, który ma zostać opracowany przez samorząd województwa do końca 2018 r.
- utrzymaniu dotychczasowej delimitacji i zasad zagospodarowania obszarów wymagających rewitalizacji, przyjętych za Strategią Śląskie 2020+, przy jednoczesnym podkreśleniu, że nie włączenie danej gminy w obszar rewitalizacji nie stanowi bariery w prowadzeniu przez nią procesu rewitalizacji oraz w pozyskiwaniu funduszy UE.
- korekcie zasad zagospodarowania obszarów narażonych na niebezpieczeństwo powodzi poprzez wprowadzenie:
- konieczności ochrony przeciwpowodziowej dla terenów obecnie zurbanizowanych lub przeznaczonych do zabudowy w obowiązujących gminnych dokumentach planistycznych (zamiast zakazu zabudowy),
- zakazu zabudowy dla terenów niezabudowanych,
- konieczności uwzględniania zakazów, nakazów, dopuszczeń i ograniczeń wynikających z przepisów odrębnych, z planów zarządzania ryzykiem powodziowym i ze studiów dla potrzeb planów ochrony przeciwpowodziowej.
- usunięciu budowy Kanału Dunaj-Odra-Łaba i Kanału Śląskiego z wykazu inwestycji celu publicznego w związku z brakiem odzwierciedlenia powyższych inwestycji w oficjalnych dokumentach przyjętych przez Sejm RP, Radę Ministrów, czy właściwego ministra, których ustalenia winny znaleźć się w projekcie Planu 2020+ (wprowadzenie wymienionych wyżej inwestycji do listy inwestycji celu publicznego o znaczeniu ponadlokalnym nastąpi po uzupełnieniu w tym zakresie strategicznych dokumentów krajowych).
- uzupełnieniu zapisów rozdziału „Transport wodny” w części diagnostycznej w zakresie modernizacji Odrzańskiej Drogi Wodnej oraz planów budowy polskiego odcinka Kanału Dunaj-Odra-Łaba oraz Kanału Śląskiego, z uwzględnieniem oddolnych inicjatyw i planów Ministerstwa Gospodarki Wodnej i Żeglugi Śródlądowej.
Wszystkie zgłoszone uwagi i wnioski zostały przeanalizowane i zgodnie z przyjętym sposobem ich rozpatrzenia wykorzystane przy opracowywaniu ostatecznego projektu Plan 2020+, uchwalonego przez Sejmik Województwa Śląskiego w dniu 29 sierpnia 2016 r.